16 oktober 2008

.se tid är relativ

Tiden är relativ. Det är inte jag utan Einstein som sa det. Eller han kanske
sa att allt var relativt. Men jag är inte en fysiker och tänker inte gå in i den
fjärde dimensionen och tidrummet mer än jag behöver. Tid är relativt, just
det, det var där jag var. Då och då skriver jag listor, oftast när jag sitter på
tåget och inte orkar göra nåt vettigt som att läsa en bok eller sova så sätter
jag igång med mina listor på saker och ting som jag måste ordna och göra,
det är oftast ofullständiga listor och de revideras ständigt, ena dagen är en
sak viktig och nästa dag finns det inte alls med.

Jag vet inte alls vart jag är på väg, om vi nu antar att jag måste ha ett mål
med detta blogginlägg, men rent tidsmässigt var det dags att skriva det, har
rätt många inlägg halvskrivna i min lilla svarta bok, nackdelen är väl att de
är handskrivna och min handstil blir allt mer som hjärtslagen i en sån där
monitor där tv-patienten snart ska få lite elektricitet genom sig för att det
som blir ett plant streck återigen ska resa på sig… och bli läsbart igen. Men
med lite god vilja kommer man en lång väg. Vad det än gäller, även om jag
ibland går bett på vissa ord så har jag ju skaparens frihet att förhoppningsvis
göra det bättre.

Om två inlägg, detta och ett till har jag gjort 250 stycken, vem skulle tro det.

Det är ju underbart att skriva, både att höra hur fingrarna springer på
tangentbordet och att se texten erövra det vita papperet. Jag gillar att skriva
och jag gillar att fota, igår var jag ute och fotade halva dagen, hann tyvärr
inte njuta så mycket av solen, men det var hur som helst underbara höstfärger
och fastnade till och med vid en fotning med modeller. Egentligen borde jag väl
ha pratat med dem, men det kändes tillräckligt fräckt att ta några bilder på
fotografer och modell för att sen dessutom gå fram. Då hade jag också varit ute
i tre timmar eller så, och avsaknaden på sol gjorde att jag var ganska frusen.

Så tid är relativ, men det innebär inte att vi ska ge upp och slukas av den. Ju mer
vi gör desto mer tid har vi. Det är en paradox, men icke desto mindre sann. Det
gäller bara att omvandla det omöjliga till möjligt.

Idag har jag jobbat hela dagen, med en liten dammsugarpaus på nån timme och
en härlig fotning av fåglar utanför mitt fönster. Räven må ha sagt att rönnbären
var sura, men nog duger de fint åt alla fåglar.

Inga kommentarer: