30 oktober 2008

.se no problemo

bara en liten påminnelse till mig själv. Orkar nog inte skriva
det jag hade tänkt mig, så jag får återkomma.

Som en liten parentes kan jag säga nu när det är kolsvart ute
att det är nog en av grejerna som irriterar mig mest i filmerna,
när de har minut efter minut som utspelar sig i mörker,
oavsett vad som utspelar sig så är det ytterst irriterande. Jag
sa det väl nyss, men jag förstår inte riktigt poängen att lägga
en aktionscen till exempel i mörker. Det är lite som att kolla
på två lag i mörka färger på tv, säg blått och rött, och ta bort
färgen. Det är ju omöjligt att se vem som är vem.

Alla katter är svarta i natten, eller åtminstone så går de
i gråskala. Visst det kan vara verklighetstroget att visa
nattscener, men vad är poängen om man inte ser vad som
händer. Ska man nöja sig med allt oväsen och känna hur
man dras med? Nja, jag vet inte. Gillar man svarta filmer
kan man ju försöka hitta en portugisisk film som heter
"Branca de neve" av João César Monteiro.

Branca de neve är Snövit. Se på klippet så förstår ni:

Inga kommentarer: