17 oktober 2008

.se siesta

Satt på tåget hem och försökte korrläsa en översättning men gång
på gång drogs jag iväg av en envis lockelse att sluta ögonen, att
blunda, och jag var inte ens medveten om det, plötsligt så hörde jag
hur papperet föll på golvet så jag böjde mig ner och tog upp dem,
började läsa igen för att kort därefter upprepa samma procedur. Till
slut la jag ner papperen i min väska och blundade och lyssnade på
vagnens ljud, som just då var bara ett par hörlurar som läckte nån
musik som jag just då kände igen, men som jag nu inte alls minns.

Att somna sent och gå upp tidigt är ingen bra kombination, men jag
blir pigg efter ett tag. På tåget passar jag ofta på att ta så kallade
powenaps, eller kanske snarare så dåsar jag till, och har en märklig
förmåga att vakna precis i lagom tid för att kliva av tåget. Ibland på
vintern så är det så mörkt att man inte har den blekaste aning om var
man är, och då vet man aldrig var man vaknar nånstans. Som tur är
så är det inte ofta man åker förbi, även om det har hänt.

Så nu har jag skrivit om att sova i stället för att ta mig en siesta, så vi
får väl se vart tåget tar mig i kväll.

Inga kommentarer: