29 oktober 2008

.se googlingsdagbok vecka ett

*

Jag höll på att slita mitt hår. Jag hörde om och om på videoklippet
och kopplingarna till det han sa var delvis O.J. Simpson, eftersom
kläddesignern i fråga som han nämnde hette O.J. Jaywall, eller
åtminstone lät det som det. En google-sökning gav ingenting.

Ytterligare en ledtråd som jag hade var några actionfigurer som han
gjorde, men där hjälpte mig inte uttalet heller, och än mindre
graffititexten som stod att läsa på konvolutet. Nu var det inte lika
svårläst som bilden ovan, men en av actionfigurerna hade armen
uppsträckt så att man inte såg mer än ”Lil Lo*sters”. Jag visste
inte om * var ett s, t eller ett b. Självklart skulle det kunna vara en
annan bokstav – vilket det senare skulle visa sig men jag var tvungen
att börja sökningen nånstans. Nu går det att söka i Google med *, men
ibland går det inte riktigt som man vill. Google förstår det nämligen som
om det mellan ”lo” och ”sters” kan finnas otaliga bokstäver eller ord.

Jag hittade att det fanns en stad i Kalifornien som hette Ojai, och fann
det inte helt omöjligt att konstnärsnamnet kunde vara taget därifrån. Men
jag hittade ingen Jaywall, förutom ett användarnamn eller ett företag, men
inga chicanodesigners. Jag sökte på alla möjliga stavningar utom den rätta,
så mycket var jag övertygad om.

Designar man t-shirts och de säljs i andra länder så är det inte så långsökt
att anta att man har en hemsida där man marknadsför sina produkter. Så
nästa steg var att be om hörhjälp. Det gick inte heller så bra.

Jag sökte på chicano designer, names of chicano designer, diseñador chicano,
diseño camisetas chicanas, rosa de billetes, dollar flower. Hittade ingen
passande namn. Googles bildsökning gav inte heller några träffar som gjorde
mig glad. Det enda återstående ledtråden jag kunde försöka mig på var
att söka efter lowriderbutiker i Barcelona och se om de marknadsförde
kläderna eller actionfigurerna. Det var så jag kom in på D&D Lowrider
och efter lite surfning i takt till Lil Rob som den spelar på webbplatsen
hittade jag actionfigurerna som heter Lil Locsters. Ett c minsann, och därmed
hittade jag chicanodesignern: OG Abel. Det hade inte spelat nån roll om jag
lyssnat på videoklippet en miljon gånger. Jag hade aldrig kommit fram
till det namnet. Inte en chans.

Blogginläggets sensmoral är att med tonvis av tålamod och sökande i alla
riktningar kan man nå fram till målet.

*bilden är hämtad från Pasión a escala.

1 kommentar:

Amanda sa...

skulle aldrig ha gissat på det namnet heller. Blev helt såld på hans rosor. tack så mycket för detta inlägget. du gjorde min dag!