18 oktober 2008

.se lite underhållning

Sitter på jobbet och är på väg hem, har varit det ett tag nu.
Allt är färdigöversatt men jag strösurfar lite, är för seg för
att förflytta mig antar jag. Sömnbrist kanske. Jag får väl sova
på saken och återkomma om det.

Då och då funderar jag på hur mycket saker och ting har
förändrats för oss, som människor generellt sätt, i alla avseenden,
och på gott och ont. Youtube är som Skalmans skal, här finns
allt möjligt, både sånt som du letar efter och sånt som du råkar
hitta. Eller ja, det gäller nog hela internet som sådant och inte
enbart en webbplats.

I dag hittade jag en kortfilm som lades upp i youtube för drygt två
år sen, och antalet människor som har tittat på den, eller om det är
antal gånger som videoklippet har setts är astronomiska, i alla fall
om jag jämför det med de som läser det jag skriver nu. 76 miljoner,
så jag tänkte länka till den, så att också kan se den. Den är på spanska,
men det finns undertextade versioner. Det är bara att ge sig ut att leta.
Berättelsen är charmig. Den heter ”Lo que tú quieras oir”.

http://www.youtube.com/watch?v=12Z3J1uzd0Q



Om man går till hans hemsida på Youtube så hittar man en till
kortfilm. Okej, jag ska vara snäll, här är den med engelska
undertexter. Glömde att säga att det är den tredje mest sedda
videon på Youtube. Ännu mer information finns här, där kan ni
även ladda ner videon. Det är en video som går under Creative
Commons-licens. Regissören heter Guillermo Zapata.

Än roligare är att brorsans serie går att se på Mallorca TV:s hemsida,
den dåliga nyheten kan vara att den är på katalanska, och här finns
det inga undertexter att hämta... än så länge. Internet är fantastiskt
och jag kommer nog aldrig att tröttna på att lovprisa den.

Serien heter “Memòria i oblit d’una Guerra”. Det är
härligt att lyssna på lite mallorquín, måste ta mig tid att se
serien, och även annat roligt som finns där.

Nåväl. Det får räcka med tips för idag, nu är det nog god tid
för att ta en lunch nånstans där de inte bryr sig så mycket
över att klockan är 15.30.

Inga kommentarer: