17 maj 2007

.se A eller K

Ibland
och för de flesta människor
är gatubrunnen en självklar
dock osynlig del av staden.

De lever ett liv likt svamparnas
i en skog av asfalt och mörker
osynlig
tills ett mönster klarnar
hjärnan förstår äntligen
vad ögat länge registrerat,

vid min sida skriker nån
försiktigt!
Förskräckt uppmanar hon mig
att se mig för

två centimeter under
den svävande och avvaktande foten
finns det en brunn
med bokstaven A inpräntad.

Jag ser på henne undrande
hon ler

Akta Annars Avbryts Allt

allt syftar på kärlek
hon hoppar över brunnen glatt
för att hamna några hopp längre bort
på en K-brunn
där är leendet bredare

Kanske Kan Kärlek Komma
Kvittrande Kalibrerar Känslovågorna Kosmos

Hon tar min hand
jag tar din
låt oss dras med


* * *
Vad finns bakom allt skrock som bygger upp sin verklighet
runtom oss? Hoppas vi på att Kloakprinsen eller princessan
ska finnas under den bristande K-brunnen eller är det
säkerheten av att veta att den inte kommer att släppa taget
som gör att vår längtan kan förlita sig på den.

Inga kommentarer: