1 april 2011

.se fotografpresentation Gregory Crewdson

Nu är bildradion igång igen och det är kul att Göran börjar med att prata
om en utställning på Kulturhuset tillsammans med Hannah.

Jag hade skrivit om Gregory Crewdson i bloggen för något år sen
och hans speciella sätt att fotografera- har jag för mig - det är möjligt
att jag bara läst om honom också, just nu hittar jag inga belägg
för mitt bloggpåstående.

Det är stora produktioner kring varje bild, det är stora bilder
med många detaljer. Hör om den här.

Det är alltid kul att höra andras åsikter om fotografi även om man inte
alltid håller med om dem, jag vet inte, jag skulle nog inte sätta en femma
på utställningen, men å andra sidan så vill jag nog gå tillbaka och ge den
en ny chans.

Jag vet att det ligger enormt arbete bakom vartenda fotografi, men jag ser inte
det i fotografiet i sig.

Ja, efter att ha hört Görans och Hannahs åsikter tänkte jag skriva lite mer om honom
så jag gav mig ut på nätet för att se vad jag kunde hitta. Vad bättre än att höra
vad fotografen själv har att säga i ett videoklipp från Vogue. DN och SvD
skriver om utställningen.

I videon berättar han en rolig anekdot om hur han riggade
för att ta en regnbild, med stora kranar och regnmaskiner
men fick avbryta fotningen på grund av att en regnstorm drog fram.

Man skulle tycka att han kunde ha passat på och använt sig
av det riktiga vattnet i stället.

Vill man ha lite mer detaljer om hur han arbetar så har Aperture
gjort ett reportage där de har lite mer bakomkulisserna bilder
och detaljer samt intervjuer med de inblandade och fotografen själv.

Videoklippet ovan kommer från Vogue Italien och de har fler videoklipp
med fotografer i en avdelning de kallar Vogue Masters.

Men åter till Gregory, här pratar han på nytt.



.

Inga kommentarer: