23 oktober 2009

.se intensiv vecka

Eller snarare intensiva två veckor med ny lärare och
modereportage på schemat. Jag har aldrig varit värst
intresserad av mode eller modetidningar men insåg
när vi pratade om det att själva modereportagebiten,
den obetalda för alla inblandade parter – det finns givetvis
betalda fotningar också – var eller åtminstone kunde bli
otroligt fri och kreativ. Det var roligt att kolla igenom
tidskrifter på jakt efter de bilder som motsvarade den
klara bild som jag hade om hur min fotning skulle förverkligas
om jag fick allt att klaffa.

Men jag tänkte inte så mycket på toner som på själva utförandet
och den typ av poser jag ville använda. Så den klara bild som jag
hade på hur det hela skulle fortlöpa kom inte fram i det
inspirationscollaget som jag gjorde. Det insåg jag först när vi gick
igenom det, och då upptäckte jag att collaget var inte bara inspiration
för mig, utan det var också en sorts avstämning med kunden –
så att denne kunde avgöra om det hela var det de tänkt sig
eller om de ville vinkla det åt ett annat håll. Sen hade den också
varit användbar när man visade modellerna vad jag hade tänkt
mig. Så det var lärorikt att inte göra det precis som det var menat.

Det var lite som när man la upp bilderna i tisdags på en möjlig
portfolio och i samma ögonblick som jag la dem där visste precis
vilka bilder jag inte hade fått med mig och som jag så gärna
ville ha där. Det var uttömmande dagar men roliga, och de
startade med en fotografföreläsning och avslutades med
en annan. Leif Claesson kallad Dodo, som tyvärr inte har
någon hemsida, inte vad jag har kunnat hitta. Han gjorde
första multimedia-presentationen med foto, ljud och text där
man klickade sig fram. Den finns att låna på vissa bibliotek
så den kan vara värd att kolla in, bara man får den att funka.
Det var mycket märkliga bilder från Stockholms undre värld,
och då talar jag inte om maffian, utan om det som finns i tunnlar
och kloaker. Och nu i torsdags drog Mats Bäcker in som en frisk fläkt
och visade bilder och pratade om dem, både idémässigt och tekniskt.
Titta på hans hemsida så ser du i alla fall några bilder.

.

Inga kommentarer: