4 oktober 2009

.se fotbollssöndag var katastrofal...

Vi förlorade skamligt stort, inte tvåsiffrigt i alla fall
och Real Madrid förlorade 2-1 och Mallorca 4-1. Nåja
man kan väl inte vinna alla matcher.

Annars så hann jag förbi Brasilcine och se två kortfilmer
och en långfilm. Kul att se lite portugisisktalande men det
kanske vore trevligt med lite mer feel good-filmer, att
världen är eländig behöver jag inga filmer för att veta. Men
det kanske är lite så med filmfestivaler. Å andra sidan hann
jag bara se två långfilmer och två kortfilmer, så de andra
får jag se någon annan gång.

Re:publics fotofestival var lyckad och projektionen på fyra skärmar
som bildade en kub, om än med utrymme mellan skärmarna så
att vi fick tillfälle att se projektionerna från dess inre. Det var ganska
innovativt, åtminstone för mig. Och det funkade bäst när de visade
Kent Klichs bilder från ett sönderbombat Gaza. Då var de fotograferade
rummens väggar projicerade i varsin skärm. Så man kunde se hela
rummet och se sig omkring. Bilderna får en extra dimension när man
får höra fotograferna förklara bakgrunden och tankarna bakom
bilderna.

.

Inga kommentarer: