24 september 2008

.se fruktbarer

Jag har sett hur de har börjat poppa upp som svampar i skogen
i Stockholm, och även om tanken till färskpressad juice känns
väldigt lockande känns det som om hela affärsidén har ett stort
problem, och det är att förutom äpplen, plommon, jordgubbar
och några frukter till, är det få frukter som får växa upp i Sverige.

För mig är själva tanken med fruktjuice att frukten ska vara
underbart saftig och med handen på hjärtat hur ofta har du köpt
frukt som inte smakar ett dugg. Hur kul är det då att få den
färskpressad? Men än så länge har jag inte beställt nån så det är
möjligt att de kommer att vara underbart goda. Vi får väl se.

Frukten är ju i alla fall bättre än grönsakerna. Man borde starta
en import med färsk frukt och grönt i stället för fryst, och få ner
avstånden från var den importerades ifrån. Det är ju som
natt och dag att äta en tomat som du odlar själv och en som
du köper i närmaste matvaruaffär, hur välsorterad den än må
vara.

Men det går ju inte att slå in sig på den marknaden. Jag har ingen
tanke på att göra det heller. En sak är då säker. Jag blev otroligt
sugen på färskpressad juice, så det är nog inte en så dum idé i alla
fall.

Inga kommentarer: