14 juni 2008

.se ratifikationsprocessen

Nej, jag tänkte inte skriva om att Irland att sagt nej till Lissabon-fördraget
tyckte bara att det var passande med ett sånt långt ord till en process som
lär bli långrandig.

Bläddrade igenom text-tv lite snabbt. Jag kommer ihåg att när det hela begav
sig, ja, närmare bestämt tiden före internet så var text-tv ett sätt att hålla sig
ajour med vad som hände. Nu för tiden kopplar man upp sig och läser tidningar,
bloggar och vad helst annat man är ute efter – som sportresultat, bilder, video-
filer, och så vidare.

En nyhet som tycktes märklig var att brandkåren vägrar åka in till Rosengård
utan poliseskort. Tydligen så blir de hotade till livet och folk kastar stenar på dem.
Varför? Är det pyromanerna som står och gläds åt sitt verk som blir förbannade
när brandkåren kommer, eller ungdomar som fryser och inte vill att lågan ska
släckas? Som sagt, jag förstår inte poängen. De kanske har missuppfattat det där
med: Låt den som är utan synd kasta första stenen. Svårt att tänka mig att det är
Guds bästa barn som står för det här, men kom inte och säg att det är bristen på
fritidsgårdar som är orsaken till detta. Visst, jag håller med att ungdomar behöver
platser där de kan sysselsättas. Men det är längre än ett stenkast – ledsen, kunde
inte låta bli – till att börja kasta sten på bussar och brandkåren.

Inga kommentarer: