21 mars 2013

.se betygssystem...

Hur man betygsätter tjockhornsfår är inget som jag kommer att ha
en praktisk användning för, eller ja, det beror på hur man ser det,
i mitt yrke behöver jag veta det och då handlar det inte om att jag
kommer att fälla ett sånt vackert djur för att sen betygsätta min fångst,
utan när jag översätter ett program som handlar om det så kan jag
översätta det korrekt, eftersom jag förstår hur det går till. Om du
hamnar i samma situation kan den här videon vara av nytta.



Man tar alltså det längsta hornet och delar det värdet på fyra. Säg för
enkelhetens skull att hornet mäter 36 tum (inches - är måttet det hela
mäts på). I det här fallet valde jag att inte översätta till centimeter för
då blir det bara konstigt. Delar man det på fyra blir det 9 tum. Då
mäter man från roten fyra omkretsvärden som kallas D1-D4. D1 vid 0,
D2 vid 9, D3 vid 18 och D4 vid 27. Sen gör man samma sak med andra
hornet och plussar längden på båda hornen och D-värdena på desamma.
Detta blir betyget som djuret får. Titta igenom videon så klarnar det
säkert mer.

.

Inga kommentarer: