1 januari 2013

.se så där ja

Årets första dag. Under årets sista dag och årets första, och kanske några
dagar innan har jag sökt ett antal gånger efter ett namn. Lätt match kan
tyckas. En person nämns i ett program. Det handlar om migrations-
och etnicitetsfrågor, men det räcker inte att skriva de parametrarna för
att få svaret. Det låter ömsom som Walter, ömsom som Walcock, men
jag får inga önskvärda träffar, på den sistnämnde får man många
fotbollsrelaterade träffar. Det handlar om kritisk analys inom det
området, de var banbrytande eller skapade en tradition inom området.
Jag måste ju hitta personen. Försöker med stavningar som jag kan
härstamma från uttalet men fortfarande ingen träff. Kvinnan var lätt
att hitta, Alexandra Ålund, men hon har inte skrivit något med
mannen på W. Söker bland kurslitteraturen, efter någon med W.
Efternamnet låter som nock, knock. Får inga träffar där heller.
Google är bra, men ibland väljer den själv vad den ska hitta, det har
inget med vad jag söker.

Sista sökningen ger resultat. Migrationsfrågor etnicitetsfrågor tradition
sverige alexandra. Jag hittar en jubileumsskrift för CEIFO från 2009 som
heter "Vem älskar imerforskning?" CEIFO står för Centrum för forskning 
om internationell migration och etniska relationer. Imerforskning består
av de fyra första bokstäverna som är en akronym. Internationell migration 
och etniska relationer.

I jubileumsskriften är en av författarna Wuokko Knocke. Jag fann henne.
Jag hade aldrig gissat mig fram till hennes namn, inte på hundra år.
Det känns så otroligt skönt att få fram det. Året börjar bra.

Ja, det var en liten inblick på en översättares manuslösa jakt på namn.
Lite klokare blev man också av debatten.

Gott nytt år på er.
 
.

Inga kommentarer: