16 november 2012

.se sista dagen i Stone Town...

...blev till en resa till Prison Island, som visade sig ha varit
en karantänstation mer än ett fängelse. Där fanns det ett tjugotal
enorma sköldpaddor. Jag hade väntat mig att de på något sätt var
i frihet, området de hade var stort, men de var fast där, å andra sidan
hade de kanske inte varit vid liv annars. Det är väl zoodilemmat återigen.

Stranden var inte badvänlig, men det fanns massa sjöstjärnor, så om
man undvek sjöborrarna var det lugnt. Vi hittade en törnekrona på stranden,
så jag tog ner den till vattnet för den såg ut att vara döende och i behov av
vatten, det var som en sjöstjärna men hade fler ärmar och en massa taggar,
en av dem lyckades punktera mitt finger, det var väl tacken för min
räddningsaktion. Jag hade ingen aning om att den hette törnekrona
förrän jag slog upp det nu när jag skrev inlägget, så man lär sig alltid
något nytt.

Resan har varit kantat av en massa tur. Och när vi skulle checka in på flyget
från Zanzibar till Dar es Salaam fick vi ett nytt prov på det. De hittade inte
vår elektroniska biljett så vi fick gå ut igen och gå till Precision Airs kontor
som låg utanför flygplatsen och där skrev tjejen ut en bokningsbekräftelse
efter många om och men. Jag såg var problemet låg men höll tyst om det.
Vi skulle få resa med 20.15 flyget istället för 19.45 men efter lite protester
fick vi den flygning som det var. Att den sen blev försenad till 21 och att
flyget som skulle gå 20.15 åkte tidigare än vårt var lite av ödets ironi.

När vi nådde Dar es Salaam visade jag bokningsbekräftelsen som hon hade
gett oss. Vi skulle ha rest lördagen den 17. Vet inte vad som hade gått fel,
om jag efter allt strul med att betala med visakort hade skrivit fel datum,
eller om Precision Air hade bytt datum. Det spelade mindre roll nu, det viktiga
var att vi hade fått lämna Zanzibar och skulle hinna med planet hem.

Men nu var klockan tio på kvällen och vi kunde checka in först halv ett på morgonen,
så det var bara att vänta tålmodigt.

.

Inga kommentarer: