21 november 2012

.se när ljuset kom...

...till massajernas by. Peter hade sett det i Indien när han var ung. 
Jag hade sett för ett par år sedan och tänkte inte mer på det, 
det var en fantastisk idé och jag är stolt att Peter kom på att han kunde 
ta med sig den till massajerna. 

Det enda som krävdes var en 1,5 liters flaska och att man fyllde den 
till hälften med vatten. Där skulle ljuset stråla in och vattnet skulle 
sprida det. Massajerna trodde inte att det var möjligt och de frågade 
vad som hände när solen hade gått ner. Då slocknade sollampan 
sa Peter. Jag tänkte på det jag hade sett och sa att jag skulle leta 
upp det igen, för jag hade för mig att de hade i något i vattnet 
som fick lampan att lysa på natten också. Det blir spännande 
att höra vad som hänt i byn när Peter besöker den igen i december. 
Får återkomma då.

Nedan finns ett videoklipp som gör det hela mycket tydligare, 
det är inte den jag såg för några år sen, men det verkar 
som om de har i blekmedel i vattnet.

 
.


Inga kommentarer: