9 november 2010

.se snöstorm...

Jag hade gjort en camera obscura av mitt rum, fönstret var inplastat
med svarta sopsäckar och sen hade jag klistrat upp lite tidningar
också för att få till det extramörkt. Sen var det bara att klippa
ett hål i det hela och voilà... Det hände inte speciellt mycket,
antagligen är det ett experiment som bör göras på sommaren, i alla
fall i ett land som Sverige där mörkret kryper fram snabbare än fort
så här i november. Nåja, det underlättar väl inte heller att min
vägg består av en enorm bokhylla. Jag tog fram ett foto och i baksidan
av det såg jag camera obscurans magi. Världen var uppochned och
troligtvis spegelvänd också, det kunde jag inte riktigt avgöra.
Jag försökte ta en bild av det hela men det var alldeles för
mörkt så jag tog istället en bild genom det lilla hålet och såg
det jag sett nyss fast rättvänt och mycket klarare.

Nåja, i dag plockade jag ner allt och det svarta sopsäckarna
byttes ut mot ett vitt snötäcke. Betydligt vackrare, särskilt med
tanke på att jag inte tänkte bege mig ut i dag.

Det blev lite bilder till mitt projekt när jag ändå tog en
liten jobbrast.

.

Inga kommentarer: