26 maj 2010

.se gatufotografifunderingar

Ja, det blev ett långt ord. Vi skriver om det, funderingar om gatufotografi.
Det var en sak som hände för några dagar sen, kommer inte riktigt ihåg
var jag var på väg, men de senaste månaderna har jag alltid kameran
med mig, oftast hänger den runt halsen så att jag kan ta bilder utan att
först fundera på om jag orkar plocka upp den eller inte. Jag skulle korsa
Bofills båge när jag såg två poliser stå en bit bort framför en man som
låg och sov i solskenet, troligtvis hade han druckit för mycket. Jag tyckte
om bilden av poliskvinnan som stod framför den liggande mannen, så
jag satte mig vid trappan i början av bågen och tog fram kameran ur
väskan, och jag såg hur poliskvinnan tittade på mig nyfiket. Eller kanske
mer förebrående, vad vet jag. Det hela gjorde att jag satte kameran
runt halsen men inte dristade mig att ta bilden. Jag kände hur jag
nu var observerad, så jag reste mig upp och gick förbi poliserna och
vidare mot min destination.

Ja, funderingen är vad som hade hänt om jag tagit bilden. Jag antar
att polisen hade gått fram till mig och jag ångrar lite att jag inte tog
bilden för nu kan jag bara fundera på vad som skulle ha hänt. Jag
har ju rätt att ta bilden, men det kändes som att jag inte hade det.

Det blir intressant att föra en diskussion om det, här eller nån
annanstans. Vi får se.

.

Inga kommentarer: