13 april 2010

.se fotografier som förändrade världen

Ännu en TED-föreläsning. Denna gång med Jonathan Klein.
Ganska kort. Sex minuter. Här.



Många bilder som han visar är väldigt kända, andra inte lika
mycket, men det var intressant att se och höra honom tala, även
om det känns märkligt att han citerar Ansel Adams och säger emot
honom i att "fotografen skapar fotografiet, han knäpper inte bara".
Han menar att det är vi som åskådare som ger fotografiet en
innebörd och en betydelse, och visst det är onekligen så, men
det är ändå fotografen som gör det möjligt för oss att tolka fotografiet.

Det tål att diskuteras. Jag har i dagarna kommit i kapp
Bildradions sändningar och det blir allt intressantare diskussioner,
okej, det är till viss del monologer, men det blir diskussioner med
mig mentalt medan jag lyssnar. Får återkomma till det, för än så
länge är de där diskussionerna förda på tåg och tankarna kör i
helt andra spår ibland, och har ni inte lyssnat på Göran Segeholm
så passa på. Lustigt att jag tänkte på "En röst i natten" när han
pratade om att sända live och så säger han det själv.

Bland annat pratar han om hur vi uppfattar fotografier, och
det var intressant. Om vi ska lita på vår magkänsla eller försöka
sätta allt inom logiska ramar. Men som sagt, jag återkommer
till det.

Just nu tänker jag på bilden med gravfältet och tjejen som ligger
raklång framför en grav och hur en annan grav en bit bort har
ballonger och blommor. En annan bild av kriget.

.

Inga kommentarer: