7 april 2010

.se en riktig godbit

Sitter och jobbar med bilder, surfar omkring efter lite information
och då och då hittar jag något intressant. Den här gången har jag
hittat en guldgruva. Det är en riktig godbit som jag har smakat på
ett tag nu och som jag tänkte dela med mig.

Det är verkligen som att ha kommit fram till Skattkammarön
och x-et i kartan var verkligen platsen där skattkistan låg. Nu
kom jag fram utan karta och av en ren skär slump, men jag är
överrumplad av allt glitter.

Ja, det var en lång inledning, så nu kommer jag till skott.

ICP kanske inte säger er något, men det är väl lite större
sannolikhet att det gör det om ni är intresserade av foto
och kanske framförallt om ni har kollat utbildningar lite här
och där. ICP ligger i New York och tyvärr så är det inget
som min plånbok har råd att besöka eller tillbringa ett par
terminer i. Men, och jag säger men, i dag surfade jag in på
deras hemsida - inte första gången - och hittade ett ljud-
och bildarkiv värdigt en fotoskola.

Nu är inte allt tillgängligt allmänheten, men det finns lite
guldkorn, både i video- och ljud-arkivet. Eller vad sägs
om en inspelning med Elliott Erwitt från 1975. I och för sig
har ljudinspelningen nackdelen gentemot videoinspelningen
att man inte ser vad fotograferna pratar om, men om inte
annat är det kul att få en röst till bilderna man har hemma.
Tyvärr så funkar det inte med alla videoklipp som det står
att det ska funka, men vi får hoppas att det är nåt de jobbar
med. De sista klippen som går att se just nu är från 2006,
innan dess laddas inte filmerna upp även om det står att
de ska finnas. Men det går i alla fall att titta på bland annat
Alessandra Sanguinetti, Vik Muniz och Joan Fontcuberta,
för att nämna några, tyvärr går det inte att direktlänka
till de fotograferna så länkarna går till deras egna hem
eller tillflykt på nätet.

Andra fotografer som ska gå och lyssna men inte funkar
just nu är mina favoriter Duane Michals och Sebastião Salgado,
men jag har pratat med ICP och de säger att den första ska funka
- även om den inte gör det för mig - och att Salgado kommer
att ligga uppe inom kort. Jag antar att det är ett pågående arbete.

Mycket nöje.

.

Inga kommentarer: