23 mars 2010

.se Pinter till lunch

Ja, det blev teater till lunch i dag, ett genrep inför premiären på torsdag
av Stadsteaterns pjäs "Födelsedagskalaset". Pinter ja, smått absurt drama
med drag av komedi och en hög dos mystik. Det hela började med att
regissören Thommy Berggren pratade med oss lite om pjäsen, lite om Pinter
och avslutade det hela med att läsa en tidningsartikel som handlade om just pjäsen
som vi skulle se. Där en kvinna som sett pjäsen skrivit några frågor
i tidningen och krävde ett svar från Pinter för att förstå pjäsen. Svaret
som hon fick var kanske inte det hon väntat sig.

Mer om Pinter här. Han fick Nobelpriset 2005 och samma år gavs
ett tjugotal av hans pjäser ut på svenska. Här kan ni hitta mer om
Stadsteaterns uppsättning.

Eftersom jag är den jag är och har jobbat färdigt för i dag, tänkte jag
bjuda på den ovan nämnda brevkorrespondensen:

In 1967, an anonymous woman, confused and frustrated after watching a production of one of Harold Pinter’s earliest plays, The Birthday Party, wrote a letter to the playwright:

Dear Sir,

I would be obliged if you would kindly explain to me the meaning of your play The Birthday Party. These are the points which I do not understand:

1. Who are the two men?

2. Where did Stanley come from?

3. Were they all supposed to be normal?

You will appreciate that without the answers to my questions I cannot fully understand your play.


Några dagar senare, kom svaret (vet egentligen inte exakt hur lång tid
det gick mellan publiceringen av första brevet och svaret)

Dear Madam,

I would be obliged if you would kindly explain to me the meaning of your letter. These are the points which I do not understand:

1. Who are you?

2. Where do you come from?

3. Are you supposed to be normal?

You will appreciate that without the answers to these questions I cannot fully understand your letter.


Min källa är bloggadressen ovan, bloggens är denna:
London Daily Mail (11/28/1967)

Harold Pinter dog 2008.

Jag såg Hamlet några veckor tidigare och båda två pjäserna
var riktigt bra. Lustigt nog så gillade jag Hamlet mer men
skriver om Pinter, ja, så kan det bli...

När jag ändå håller på och om ni är sugna på mer, så kommer
hans Nobeltal här.


.

Inga kommentarer: