29 november 2008

.se nu vankas det juletider...

Ja, så här två dagar till första december, och en dag från advent
har julen tagit över i Stockholm, och på ett ståtligare sätt än
tidigare år. Jag vet inte exakt när julskyltningen kom igång, har
suttit ganska inlåst hemma med jobb så jag har inte haft tillfälle
att promenera runt stan, men det gjorde jag igår i ett par timmar,
runt tio på kvällen eller så.

Tyvärr hade jag inte kameran med mig, för våt asfalt och ljus
med lagom blandning mörker hör till mina favoritmotiv har jag
upptäckt. Kungsgatan var stjärnbelyst. Svampen stod som en
mörkt monument belyst av ett tindrande ljusspel bakom, på
fasaden där bland annat Hedengrens och Vasahof har sina
utrymmen. Men det mäktigaste av allt var det stora trädet
vid Normalmstorg. Det är klart sen har vi NK:s julskyltning
som nu tydligen har tio dagar på nacken. Det vill säga årets
för de har den varje år sen hundra år tillbaka – tror jag.

Till och med Obelisken vid Sergels torg – eller snarare runt
om den – var julpyntad. Så har ju Gallerian sin blåa diodgran
som är rätt cool.

Åter till NK:s julskyltning så kan man väl säga att den är
ett utlopp för kreativitet och bara av den anledningen så är den
rolig att se. Rimmen är väl så där, men ibland är man ju tvungen
att ta till nödrim och det är väl trots allt roligt att få ett rim till
julklappen, hur krystat det än blir. Ett plus till de två trollsländorna
i ett av skyltfönstren.

Inga kommentarer: