5 september 2007

.se en sexsak


Jag bläddrade i dagens Metro på väg in till stan i början på juli.
Vart tog juni vägen skrev jag då och funderar var juli och augusti
försvann i vänta på att jag skulle skriva klart det här. Hur som helst
såg jag annonsen ovan. Jag tog bort nummer och sånt så att ingen
faller i frestelsen. Jag rev ut den ur tidningen med ett leende,
därmed inte sagt att jag tänkte nyttja den till mer än det här.

Jag log för så fort jag läste annonsen tänkte jag på Eureka Street
av Robert McLiam Wilson. Om ni inte har läst boken eller sett serien
som gick på SVT för några år sedan så har ni missat något.

Jag vet inte vad det är för sexsak – strålande enigmatiskt namn
som säkert lockar många män i detta avlånga land, eller kanske
deras fruar, flickvänner och så vidare; men frågan är om det verkligen
går hem. Nu är det möjligt att det här inte är en bluff, men döm själva
om det är fiktion eller verklighet. Det är kanske bara verkligheten
som härmar konsten. I boken visar Chuckie sin vän Jack en tidningsannons:

GIANT DILDO OFFER!!!
BIGGEST DILDO EVER!
[…]
SATISFACTION GUARANTEED.
FULL REFUND IF OTHERWISE!
[…]
Chuckie smiled the smile of the just-published poet.
"It’s simple," he said. "I’ve had seventeen hundred and forty replies already.
That’s seventeen hundred and forty cheques for nine ninety-nine.
That’s seventeen thousand, three hundred and eighty-two pounds.
I opened a bank account this morning. I’ll have ten chequebooks
by next Wednesday."
"But you can’t keep the money."
"Don’t worry. I’m going to write refund cheques for all of them.
Nine ninety-nine a pop – the full whack. And before I send them
I’ll take my little stamp here and I’ll stamp GIANT DILDO REFUND
on the cheques."
[…]
"Can you honestly imagine anyone toddling down to their bank
to lodge a cheque that has GIANT DILDO REFUND stamped all over it?"
He smiled beatifically.
"Isn’t capitalism wonderful?" [pages 78-79]

Så jag sparade tidningsurklippet och log medan jag följde strömmen
av människor som lämnade pendeltåget vid T-Centralen i ett oavbrutet
flöde som mynnade ut i tunnelbanenätet.

Inga kommentarer: