28 september 2007

.se ett nät för mina ord

Det finns så mycket som jag vill skriva om, idéerna kommer
som regndropparna som fallit titt som tätt denna sommar
som redan funnit sitt slut. Hösten börjar färga min vardag,
allt som var grönt börjar skifta färg, och allt är så otroligt vackert.

Jag samlar på böcker enligt en vän och tittar jag runt omkring mig så är jag
benägen att hålla med, till viss del, även om det känns som det inte riktigt
är en hundraprocentig sanning. Men visst, jag älskar böcker i alla dess
former, och i det yrke som jag livnär mig på tar ordböckerna en speciell
plats. Hade jag bara den lugn och ro som säkerligen skulle krävas skulle
jag sätta mig ner och sammanställa en ordbok.

Har du tid en sekund? Titta på det här videoklippet. Det handlar
just om denna kärlek till ord, och hur traditionen ibland fängslar oss
att gå i samma spår som andra har gått före oss, utan att riktigt veta
varför.



Erin har en blogg, så förlora några minuter där.

Hon talar om serendipity, dvs. förmågan att av en ren slump göra en upptäckt.
Och det är så allting fungerar, mer eller mindre. Vi är ute på jakt efter något
och ibland hittar vi rätt, ibland hittar vi något helt annat än vad vi letade
efter, som till slut kan visa sig vara mer rätt än det vi ursprungligen var
på jakt efter.

Det är därför jag alltid försöker att ha kameran med mig. Jag hamnade
hos Erin när jag egentligen var på jakt efter lite information och idéer
till kommande inlägg om fotografering. Internet är serendipity i kvadrat,
för att hålla oss till en någotsånär begriplig matematisk enhet.

Är flax en bra motsvarighet till det engelska ordet? Ja, låt oss säga att det
är det. Dessutom gillar vi undertextare kortare ord.

Att surfa på nätet är bitvis ett målinriktat tidsfördriv. Det är min kontakt
med en värld som befinner sig långt från Stockholm, både rymdmässigt
och tidsmässigt. Det finns ett dussin sidor som jag återkommer till
dagligen.

Bitvis är det också en målinriktad fisketur, för att använda Erins liknelse.
Det är en jakt på ord i sitt sammanhang, en jakt för att hitta stöd till ett ord
som hamnat utanför ordböckerna som frodas i mina bokhyllor.

Nätet är en djungel som lockar mig till safari då och då. Det var så jag hamnade
i TED-prisernas där jag stiftade bekantskap med Erin McKean.
I biblioteken kan man fråga bibliotekarien om råd när man letar efter något,
i det virtuella och ibland interaktiva nätet kan man alltid fråga Google,
eller någon annan sökmaskin. Det finns sidor som samlar på saker, som YouTube,
del.icio.us eller digg.

Nätet är som att hoppa hage, från länk till länk, man vet aldrig var man
hamnar. När jag ändå är inne på ord i dag så kan jag ge en länk
till. Det är ordnördarnas hemsida. Det är en podcast om engelska.

När vi ändå är inne på ord och språk så finns ju även språket på P1
som podcast för de som missar den när den sänds på radio.
Så vi kan kalla det som SR, podradio.
Här är RSS-länken. http://sr.se/Podradio/xml/p1_spraket.xml

Inga kommentarer: