19 juni 2007

.se allt handlar om tajming

Ja, det är så vi lär oss att gå, att cykla,
att prata - ett steg, en tramp, ett ord som följs av ännu ett.
Gör vi det för snabbt, okoordinerat , taktlöst, ja, då faller vi
garanterat.

Vid vissa tillfällen faller det sig naturligt, allt känns otvingat,
som när porslinsblommorna öppnar sig och låter doften omfamna oss,
så fort som natten har lagt beslag på rummet, och allt blir så
intensivt plötsligt. Sötman i luften blir förtrollande.

Ja, allt handlar om magik och förmågan att tro på den, att låta sig
dras med, utan att tänka. Säger jag som om inte förr, allt som oftast
är efterklok – i bästa fall.

Ibland är det kul att tänka högt, särskilt om man sitter ensam,
då behöver man inte bromsa tankarna, fast för att uppnå den
friheten behöver man nog inte tänka högt. Otyglade tankar kan
vara förrädiska, för de lyssnar sällan till förnuft, inte till det
förnuft som vi vill kännas vid.

Människor befinner sig för det mesta på olika skeden i sina liv.
Det är oundvikligt att det är så, antingen har man hittat sin plats
eller så är man på genomresa. Däremellan finns det tusen nyanser
i alla regnbågens färger.

Fick två böcker rekommenderade i lördags. Efter all facklitteratur
de senaste två åren kan det vara skönt att dras in i andras
tankevärldar (författarnas – och ibland även översättarnas, som trots
allt har en hand med i allt vi läser på svenska av utländska författare)
och se hur träffsäkra mina vänners rekommendationer var.

Böcker är oftast bättre än filmer, snappade jag upp i ett samtal
bredvid mig, och visst är det så, även om filmen ibland kan bli
en öppning till böckernas värld. Det finns bara en film som jag gillar
mer än boken. Bara en, men vilken film det är! Å andra sidan
finns det filmer gjorda på böcker som jag aldrig skulle läsa och
som jag för sent inser att jag inte borde ha sett heller.

Som sagt, allt handlar om tajming.

Inga kommentarer: