12 april 2007

.se landstigning

Jag hade tänkt att använda samma namn som jag hade på min fotoblogg
men självfallet så var det upptaget. I stället så fick jag ge mig ut på en
flygtur; eller snarare ge mig ut och surfa på googles mäktiga våg.
Jag hade ingen aning var jag skulle landstiga.

Libélula var också upptaget, och tombo likaså. Det är japanska för
trollslända. Jag hade fram till i dag inte funderat så mycket över varför
Japan hade en sån stark koppling till trollsländan. Det kändes bara
naturligt. Japan liksom så många andra kulturer har många namn för
trollslända visar det sig, men det jag fastnade för kommer från en kejsare
som står i direkt kejsarlängd till dagens kejsare påstås det.

Jimmu Tenno skulle enligt de japanska annalerna ha regerat i Japan
mellan 660 och 585 f.Kr.

Det sägs att han en dag blev biten av en broms – den enda insekt som
driver mig till vild panik – och en trollslända svepte förbi och åt upp
samma broms. Kejsaren blev nog rätt belåten över detta och strax därpå
döpte han Japan till Akitsushima. Trollsländans ö.

Det må vara myt eller en sann historia, men faktum är att trollsländorna
fick sin första fristad i Japan. Men för i dag slutar historien om Japan, jag
kanske återkommer dit om jag ger mig in i trollsländans mytvärld och alla
de namn som trollsländan har fått.

Nu har ni som sagt anlänt till Trollsländans ö.

Inga kommentarer: