17 april 2007

.se förväntningar

Vad väntar man sig när man är ny på en plats? Eller vad väntar vi oss när
vi kommer till ett nytt jobb, ett nytt universitet, en ny destination? Först
tänkte jag skriva om förväntningarna nu när ni anlänt till Trollsländans ö,
men eftersom jag inte vet vart det är på väg så får det visa sig. Än så länge
är det inte så många som känner till denna ö mitt i ett överväldigande stort
hav av ettor och nollor; eller kanske bara htlm-kod.

Det var längesen jag var ny nånstans, och det är ju i och för sig ganska
skönt. Allt är så mycket enklare när det är välbekant. Men det är kanske
ändå dags att känna det där pirret i magen, den där känslan att vara på
okänd mark.

Visserligen hamnar jag ideligen på nya ställen, som Vampire Lounge
häromkvällen i trevligt sällskap. De hade nog den schystaste drinklistan jag
har sett på länge, inte för att den slår den på Pavilhão Chinês i Lissabon.
Nu talar jag inte om antal drinkar, utan om formatet som de presenteras på.

Åter till huvudspåret. Det var resor jag talade om. Mina resor de senaste
åren har varit antingen till Spanien eller Portugal, anledningen till det är
att delar av min personlighet gömmer sig där och då och då dras man
tillbaka dit för att träffa en helt annan värld som ändå är en del av mig.
Jag har goda vänner där.

På tal om vänner så har nog de flesta av dem redan kommit i väg till
Brasilien. Och själv avvaktar jag med den resan. Än har jag inte gett mig av
på långflygningar och till följd av det har jag inte lämnat Europa. Men den
stora vattenpölen ska korsas nån dag, det bara är så. Vi får se om det blir
förr eller senare.

På fredag ska jag upptäcka en ny stad, Bryssel. Jag har hört både positivt
och negativt, men det blir garanterat kul och jag åker med kameran
i högsta hugg. Den åker alltid med.

Och en given anhalt blir La Maison de la Banda Dessinée
eller Centre Belge de la Bande Dessinée.

Inga kommentarer: