8 februari 2013

.se hittat en ny portugisisk författare

Häromdagen när jag var på Östermalms bibliotek och visade mina bilder
så var jag tvungen att lyfta bort böcker från visningshyllorna så att bilderna
skulle ses. En av böckerna var "Stadsdelen" av Gonçalo M. Tavares.
Född i Angola 1970 och uppvuxen i Lissabon, den senare biten hittar jag
på just nu, vet faktiskt inte så mycket om honom, bara att jag gillar hans
mikrohistorier som är smått absurda, och att hans fru har gjort alla
teckningar som finns i boken.

Boken börjar så här: Herr Valéry var liten till växten men hoppade mycket. 
Han förklarade: "Jag är likadan som de långa, fast inte lika länge." 

Herr Valérys försök att bli längre fortsätter två sidor, sen är det dags för 
nästa historia om herr Valéry. Karaktärerna i hans kvarter har resulterat 
i ett antal böcker. Hittills har Caminho gett ut följande:

O Senhor Eliot e as conferências
O Senhor Swedenborg e as investigações geométricas 
O Senhor Breton e a Entrevista 
O Senhor Walser 
O Senhor Kraus 
O Senhor Calvino 
O Senhor Juarroz 
O Senhor Brecht
O Senhor Henri
O Senhor Valéry 
 
A casa de Férias - Histórias do Senhor Valéry 
Os Amigos - Histórias do Senhor Valéry 
Os Dois Lados - Histórias do Senhor Valéry 

Nu är Tavares en ny bekantskap för mig, så jag har inte riktigt koll på honom 
än, men det blir väl lite inköp när jag kommer till Lissabon nästa gång, 
förhoppningsvis i år.

Den svenska utgåvan står Tranan för med Hans Berggren som översättare,
och den presenterar sex av dessa herrar. Om namnen klingar bekant så är det
meningen. Det är litterära avatarer för Paul Valéry, T.S. Eliot, Italo Calvino
och så vidare.

Det är en stor stadsdel så det blir spännande att se vilka fler som dyker upp.



.

Inga kommentarer: