25 oktober 2011

.se Fotografiska och djurbilderna

Nick Brandt, ja. Han var filmregissör och när han gjorde video till
Michael Jacksons "Earth Song" fastnade han för naturen i Tanzania
och bytte inriktning. Han började fotografera djuren och kom dem
riktigt nära. Djuren är majestätiska och likaså är utställningen det.
Jag tog en ljudguide på engelska och kunde höra hans röst. Han
berättade om djurens öde, djuren som jag såg uppförstorade i bild
framför mig. Den stora elefanten med de enorma betarna är redan
dör, tjuvjägare var ute efter elfenbenet som bringar stora summor
pengar i Asien som potensmedel. Det finns ändå hopp, trots alla sorgliga
berättelser om djuren. Detaljerna, närbilderna, porträtten.

Det är gripande och förundrande hur han lyckats komma djuren så
nära. Ibland kanske det känns dumdristigt, tänker på svanen som jag
låg och fotade härom veckan. Hur den kom allt närmare, så jag till
slut valde att resa på mig. Tänk dig om det hade varit ett lejon, eller
en elefant, noshörning eller liknande. Ja, det får en att fundera.

Dessutom finns Helen Levitt där. Gatufotografins lov sjungs i de rummen.

Översätter hela veckan. Håller på med hemsidan också. Nu är den
spanska delen snart klar. Den portugisiska får nog vänta. Brorsan
får jobba med den katalanska.

.

Inga kommentarer: