4 oktober 2011

.se fotoföreläsning med Sanna Sjöswärd

Det var andra föreläsningen av fem som Folkuniversitetet håller. Jag skrev om dem
tidigare. Jag missade tyvärr första, jobbade och var tankspridd och tänkte nog mer
på att Real Madrid skulle möta Ajax än på att det var en fotoföreläsning i kalendern.

Jag hade inte tagit med mig min anteckningsbok, som är min trogna följeslagare, så jag
tog inte så mycket anteckningar men det var väldigt intressant att se Sannas bilder och
höra berättelserna, för som dokumentärfotograf var det berättelserna som styrde.

Innan föreläsningen hade jag kikat på hennes hemsida och kollat lite på bilderna.
Den hittar du här. Gillar upplägget på hemsidan, med bildberättelser och textruta till.

Nu måste jag göra klart min hemsida.

Jo, men åter till Sanna. Hon drog hela sitt ursprung vilket hjälpte oss att förstå två
av projekten som hon arbetat med som handlar om att hitta sina rötter. Känslan att hitta
ett ursprung att förankra sig i och kulturkrockarna i dessa möten. "Roots / Rötter" och
"Min mamma är en persisk prinsessa". Den senare kan ni provläsa om ni går till
länken ovan och klickar på böcker.

Hennes tredje bok är nyutkommen och heter "Eldsjälar". Den ser jag fram emot
att läsa. Det blir intressant att se hur texterna förändrar bilderna. Kameran har
varit nyckeln som öppnat många dörrar för henne. En av dem är Alsike Klostret.
Men besök hennes hemsida och titta på lite bilder, det finns gott om dem.

På tal om bilder så sa hon en intressant sak som jag hört tidigare, men hon
tipsade om att när man ska välja ut bilder kan det hjälpa att vända dem uppochner
för då ser man formerna i stället för innehållet.

Prova att rita av en bild, den behöver inte vara alltför komplicerad, och sen gör om det,
men vänd bilden uppochner. Det blir betydligt lättare att rita av den då. Man begränsas
inte av bildens innehåll utan går bara på formerna.

Före föreläsningen hann jag förbi ett antikvariat och köpte lite fotoböcker, så jag kom
hem med inspiration och massa att förkovra mig i.

.

Inga kommentarer: