6 juli 2011

.se Skansen

Det blir nog förhoppningsvis mycket Skansen framöver. Jag har köpt
ett årskort, och i början var jag lite skeptiskt för alla djur, björnar, lokatter,
vargar och järvar såg misstänkt lika ut korpar och skator. Men efter ett
tag upptäckte vi två vargar, den ena låg och vilade. Det var ju varmt.
Björnarna låg också och sov. Järvarna dök plötsligt upp, åtminstone de
två småttingarna och de lekte runt och jagade varandra. Det enda djuret
som inte dök upp var lokatten. Det är en vacker plats, Skansen, inte bara
djuren, alla gårdar, hus och skrån som finns. Dessutom såg jag tre ekorrar,
den första av dem väckte mer uppståndelse än älgarna som låg bakom oss.
Ja, åka till Skansen för att fota en ekorre, sa jag, och några minuter senare
var det någon förbipasserande som sa samma sak.

Jag hade med mig ett 100-400 mm-teleobjektiv som jag alltför sällan tar
med mig ut på mina fototurer och lät det föreviga dagen. Jag är inte riktigt
nöjd med det, visst det räcker långt, men skärpan är inte hundraprocentig,
och autofokusen är lite seg. Funderar på 28-300 mm-objektivet som jag
testade på någon fotomässa, zoomningen fungerar precis likadant men jag
har för mig att autofokusen är snäppet bättre. Men, men, det är ingen
prioritet just nu. Prion ligger på 100 mm makroobjektivet, för makrobilder
är väldigt roliga att ta.

.

Inga kommentarer: