22 juli 2011

.se prissättning och funderingar om foto

Det är väl den största huvudbryn när det gäller mitt fotograferande.
Vad är en bild värd? Egentligen är frågan för mig mer om att göra
det till något jag kan leva av. Jag är inte intresserad av att bli rik
på fotografin, visst, jag tackar inte nej till det, men drömmen är
att kunna livnära sig på det.

Nja, den största huvudbryn är nog inte prissättning, men den
är en alltför viktig del i det hela. Mitt fotograferande är inte avhängigt
pengar egentligen. Det kommer att fortgå oavsett om jag kan
leva på det eller inte. Det får mig att tänka på en jobbcoach jag
träffade på en fest. Man kanske skulle behöva en mentor som driver
en fram och visar vägen. Det är kanske det man får som assistent.
Just nu har jag mer frågor en svar. Funderar samtidigt som jag
skriver.

Jag kikade på mina podcastnedladdningar och lyssnade på måfå
för att se om det var värt att fortsätta ladda ner en podcast och
det råkade vara en intervju med Esther Havens, som kallar sig
humanitär fotograf. Det var rätt intressant. Du kan lyssna på det
här.

Och blir du nyfiken på henne likt jag blev så titta här.

Jag sitter ju och funderar på min hemsida och kanske ska ta bort
det där med portfolios och ha rubriken historier eller bildberättelse.
Bildberättelser. Det är ju mycket roligare och det blir en utmaning
att få till sidan också.

Som fotograf väljer man ju hur man vill skildra verkligheten runt
omkring oss, vi väljer att vara på avstånd och fånga situationen -
eller gå närmare och interagera med de vi fotar. Just nu är jag
på avstånd men kommer nog att gå närmare och närmare. Jag
är fortfarande intresserad av att fånga situationen, det är det
som lockar mig. Men interaktionen, som kan vara skrämmande
är också fantastisk rolig.

.

Inga kommentarer: