12 december 2010

.se fotografin och LIFE

För några veckor sen var jag på Galleri Kontrast och lyssnade
på Lars Epstein tala om sin fascination för fotoböcker och vi tog
en tur genom några av dem. Jag satt ganska dåligt till så halva
skärmen som projicerades täcktes av själva föredragshållaren,
och jag var lite för långt bort för att se bilderna ordentligt på
datorn som var vänd mot mig.

Men han hade dessutom med sig några av böckerna som man
fick bläddra i efter samtalet.

Han kom med en massa bra tips, dåliga om man tänker på
att jag kommer att köpa fler böcker, bra av samma anledning.

Nu har det gått ett par veckor och jag har inte beställt böckerna än,
men frågan är vad som händer efter det här inlägget.

Jo, hur som helst så hade han några LIFE-tidskrifter och det var roligt
att kunna bläddra i en tidskrift som så länge var en referenspunkt
för pressfotografin. Det är synd att en sån tidningsidé, eller tidskriftsidé
inte kunde överleva rent ekonomiskt. Ganska märkligt när jag såg
hur mycket reklam som trängdes bland artiklar och bilder.

Det är en sån tidning som jag skulle vilja driva.

Efter att försiktigt tittat igenom numret, det är ju trots allt ett stycke
historia... Jo efter att ha tittat igenom numret med W. Eugene Smiths
fotoreportage ”Spanish Village” blev jag sugen att läsa och titta igenom
det noggrannare, så när jag kom hem begav mig in på min trogna, hjälpsamma
internetvärld och Google Books, för där finns nämligen en stor del
av LIFE inskannat och tillgängligt till oss dödliga. När jag skriver en stor
del borde ni läsa att det rör sig om samtliga 1860 plus nummer av Life.
Osäker om det är målet, eller om det redan är uppnått.

Efter lite sökande hittade jag fram till Life från den 9 april 1951.
Ja, det är "Spanish Village"-reportaget. Du kan läsa den här.

Sen blev jag sugen på Eugenes Smiths andra stora bildreportage
”Country Doctor”, från den 9 september 1948. Det hittar du här.

Eller varför inte Robert Capas berömda bilder från D-dagen
som publicerades i Life den 19 juni 1944. D-Day.

Som ni förstår kan listan göras lång, och jag får nog tillfälle
till att återkomma till Life fler gånger. Men jag avslutar
med några bildreportage till.

En liten annorlunda sida av Elliott Erwitt från den 20 januari 1961.
The Man With A Life In His Hands”.

Och jag avslutar dagens skörd med Henri Cartier-Bressons
This is Castro's Cuba seen face to face” från den 15 mars 1963.

Det här är en guldgruva för fotografer och fotointresserade,
men även för de som är intresserade av tidningsdesign och layout.
Och Google Books är hjälpsam. De har nämligen en tumnagelsfunktion,
så man kan se sidorna bredvid varandra, nedan har jag gjort
en skärmdump. Klicka på den för att se den större, eller också
kan ni bege er direkt till Google Books och Life.



.

Inga kommentarer: