17 augusti 2010

.se tjuriga tjurar

Översättningens vånda och dåliga manus. Ett par tävlar i dans.
Efter ett nummer där Frank Sinatra sjunger “New York, New York”
säger en av programledarna enligt manus: “The five bulls would
be proud”. Så jag funderar på vad han pratar om för tjurar.

Första kopplingen jag gör är att det fanns ett gäng underhållare
på 60-talet som ledda av Frank Sinatra hade nåt djurnamn.
De var fem hade jag för mig. Men när jag till slut kom ihåg
att de kallades ”The Rat Pack” insåg jag att det inte kunde
vara det han menat.

Steget från råttor till tjurar är ganska stort.

Medlemmarna var som sagt fem: Frank Sinatra, Dean Martin,
Sammy Davis Jr., Peter Lawford och Joey Bishop.

Men det var inte de som var de hänsyftade på här. Ja, efter lite surfande
och funderingar och idogt lyssnande där jag försökte bortse
från manusets röst kom jag fram till att han sa "five boroughs".

Då kunde man dra en lättnadens suck.

New York har nämligen fem stadsdelar: Manhattan, Bronx,
Brooklyn, Queens och Staten Island.

De var de fem sekunderna av programmet räddade.

.

Inga kommentarer: