13 februari 2010

.se Lissabon: den sorgsna och glada staden

Läser om Lisboa: cidade triste e alegre som är en nytryckning
av boken med samma namn som publicerades 1959.

En fotobok som jag skulle vilja ha, kär som jag är i Lissabon,
men priset är lite väl magstarkt må det så vara en designmässig
innovation på sin tid.

90 Euro för 175 sidor och 152 bilder.

Jag fick för mig att jag hade skrivit om den här boken tidigare
för det var nämligen så att när jag var i ett av Lissabons många
antikvariat så rekommenderade de just den boken, och sa
samtidigt att det var en riktigt dyrgrip och omöjlig att få tag på.

Just här och nu är jag klart medveten om att jag vill göra ett fotoprojekt
i Lissabon. Staden är en del av mig och jag är förtrollad av den.

Jag insåg lite förvånad att jag skrivit väldigt lite om Lissabon i bloggen,
kanske för att under det här året som jag skrivit som mest intensivt
var jag bara där i en dryg vecka.

Kanske för att det är ständigt närvarande känner jag inget behov av
att skriva om längtan dit – om saudade – till dess underbara spårvagnar
och kämpiga kullar.

Floden som jag så gärna korsar men som tyvärr har övergått till en korsning
i fartyg som inte låter en känna vinden i ansiktet eller solens smekande värme
eller regnets bitande kyla beroende på årstiden. Ja, Lissabon.

Åter till Lisboa: cidade triste e alegre
– som betyder Lissabon: den sorgsna och glada staden så har jag hittat den
som pdf, den utgåva från 1959, ute på nätet. Och jag fattar inte att det är sant.

Vilken skatt att kunna se en bok som inte finns tillgänglig och gud vet
hur många exemplar som återstår.

Visst, nu nytrycks den, men även om pdf:n inte ger oss doften av gamla böcker
så ger den oss en möjlighet att bläddra i den. Man kan inte få allt.

Det är tack vare projektet Prata - Reflexões Periódicas Sobre Fotografia
(Silver - journalistiska reflektioner kring fotografi) och en vilja att göra
Vítor Pallas och Costa Martins verk allmänt känt som vi som hittar
till sidan får chansen att ta del av det hela. Du kan se ett utdrag av boken här, så slipper du vänta på att ca 140 MB laddas.

.

Inga kommentarer: