10 maj 2008

.se LaChapelle

I dag kom jag äntligen iväg på LaChapelle-utställningen på fotomuseet i Nacka Strand.
I morgon är det sista dagen, och i dag är det öppet fram till midnatt, så läser ni det
här och har tillfälle att gå dit, så gör det. Den är värd inträdet på 90 spänn, eller 60
om ni är studenter. Dessutom hade jag sällskap så det var trevligare att titta på
bilder då. Det var många bilder som jag hade sett förr, omedveten om fotografen,
men det fanns mycket annat som jag aldrig sett. Han har fotat många kändisar,
frågan om han är känd för att fota kändisar eller om han fotar kändisar för att han
är känd. Eller om det är en höna-ägget-dilemma, utan svar. Jag har i alla fall inget.

Det är mycket slående färger och ömsömt starka budskap ömsömt kontroversiella
tolkningar av konstnärliga verk och bibelpassage. Han har fotat många kändisar som
jag sa tidigare, men han har gjort det med glimten i ögat, och det kan jag tänka mig
har varit givande både för honom och för dem han fotograferade. Eminem-bilderna
är oslagbara, för att inte tala om alla skönheter han har fotat.

Sen åkte jag till tekniska men hann bara se svansen på quarnevalen, mosquito-bilen,
men jag fick se maracatu-slutshowen som egentligen var ett av slutmålen för dagen.
Det var härliga rytmer och det blev en hel del bilder. Solen inbjöd till fika i Humlegården,
som jag inte var sen att njuta av, så det blev en Saturnus-tonfiskmaka, som på den
gamla goda tiden och lite capoeira-show som underhållning, mycket brasilianskt blev det,
med trummor och berimbau. Och nu sitter jag hemma hos Patrik och Gry och ska äta
lite middag och kolla på lite bilder. En härlig icke-jobb-dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
jag läste din blogg och läste att du hade tagit bilder ifrån karnevalen, skulle du kunna skicka dom till mig skulle jag bli jätte glad
sheilawoods.blogg.se@hotmail.com

Anonym sa...

Hej!!
Undrar om du mebnade att du såg MARACATU PÅ SLUTET (INTE MARACUJÁ), GRUPPEN HETER baquetum.
Har du tagit bilder från osss var snäll och skicka . mvh
Olavo
baquetum@hotmail.com