6 maj 2008

.se back to business 2

Back to business – som man inte säger på svenska, men nog många
använder sig av lik förbannat, och så ser verkligheten ut. Vi talar alla
mer eller mindre omedvetet ett allt kreolliknande språk. Okej, jag tar
väl i lite nu, men i hopp om att visa världsvana eller helt enkelt för
att vi tycker att de uttrycken passar in bra i vårt vardagsspråk så hamnar
fraser och uttryck från andra språk i vår tunga. Sen beror det helt klart
med vem man talar. Vi tar på oss olika språkdräkter för att anpassa oss
till situationen vi befinner oss i.

Igår åkte jag in till stan halv tio för att lämna in deklarationen, och det
var folktomt. Möjligheten att lämna in den elektronisk, på internet eller
via sms har nog tagit död på den stora folkfesten som det var när alla
stockholmare åkte in med sina deklarationer i sista stund. Eller också är
det nya läget långt ifrån kvarteret Gamen som gjort att feststämningen
dött. Nå väl, de enda som fanns där var några som lämnade broschyrer
om nåt religiöst, tog aldrig nån så jag vet inte riktigt vad det handlade om,
men jag antar att de ansåg att det var en bra plats att hitta syndare.

Nästa år ska jag skaffa en revisor tror jag, så kan jag sitta och göra mitt jobb
medan de gör sitt, istället för att lägga ner tre arbetsdagar att få ihop alla papper.

Det är gott om damm hemma, dammsugaren, tvättmaskinen och torktumlaren
har gått för fullt. Ja, tvättmaskinen först när de kopplade in den, för det hade de
självklart glömt att göra. Sen gick proppen i ett, men de måste ha stoppat in fel
propp från början för det skulle vara 10A och inte 6A, nu går den utan problem.
Badrummet har blivit riktigt fint, men de kunde gott ha bytt badrumsdörren när
de ändå höll på.

Nåja, jag kommer att återkomma till klagomålen när jag har pratat med dem igen,
för de har fortfarande inte fört bort torrtoan som grannen har ställt ut i trappen.
Fattar inte vad den gör där. Och de verkar ha flyttat så de skiter i det, bokstavligen.

Jag måste bara landa på backen så ska jag ta tag i allt.

Inga kommentarer: