10 mars 2012

.se fotodag

Sprang på fyra utställningar, ett på galleri Axel, nyöppnat. Ett trevligt rum,
med bra ljus och bilder av Johanna. Det kvadratiska formatet invaggade
ett lugn som även återspeglades i motiven. Det är öppet på torsdagar och
lördagar så titta förbi. Av förklarliga skäl föll jag för den här bilden, längtar
till sommaren, sjöar och bad. Sen var jag på Double Elvis och såg lite bilder
av bland annat Hans Gedda, utanför solade folk. Luften andas vår. Sen när
jag ändå var i farten gick jag till Centrum för Fotografi och såg Catharina Gotbys 
Röst. Hon har ett extra artist talk på tisdag klockan sex som jag ska försöka
gå på. Och jag avslutade fotovandringen på Fotografiska. Den roligaste överraskningen
var att de hade en utställning med Mats Bäcker. Hans porträtt tycker jag slår 
hajpade Anton Corbijns porträtt. De är möjligtvis bra, men i stället för att ha 
plottrat ner datum, plats och namn så kunde han ha varit mer utförlig. Nu lyssnade
jag inte på talguiden och möjligtvis gör den bilderna mer intressanta, men det var
som lite namedropping som jag gick vilse på eftersom namnen inte föll inom mitt
medvetandefält. Det i sig gör inte porträtt ointressanta, men i kombination med
bilderna som inte sa mig så mycket blev det platt fall. I Mats Bäckers bilder fanns
det mer liv. Av Corbijn gillade jag Bruce Springsteen-porträttet och kanske någon mer.

Avslutade det hela med att träffa brorsan och ta en fika.


.

Inga kommentarer: