23 juni 2010

.se Håll Sverige Rent

Äntligen har jag gått igenom hela alla rss-mejl jag hade tack vare
några dagar utan jobb, avvaktade med att beställa nytt till i dag
och gjorde det lite försent så jag kanske blir utan den här helgen
vilket innebär en minisemester. Det är ju tur att solen följer med.

I dag blev det en liten cykeltur och dopp i sjön, riktigt skönt. Sen var
det lustigt att en familj satte sig vid en klippa bredvid mig och pappan
sa plötsligt: ”Jag fattar inte att folk slänger saker i vattnet”, det kom
nämligen en guppande liten yoghurtflaska.

Jag håller med pappan, det är för jävligt, men han gjorde ju inget
åt saken vilket fick mig att fundera på om det räcker att beklaga sig.
Nedskräpningen i Stockholm verkar tillta, ungdomar har inte haft någon
Håll Sverige Rent-kampanj. De tycks inte veta vad papperskorgarna
är till för, för allt – cigarettpaket, glasspapper, burkar, fimpar. Ja, allt faller
ur deras händer och landar på marken och ingen tycks bry sig.

När det gäller mina badturer så har jag en annan filosofi än pappan ovan.
Jag njuter för fullt av mina utflykter och bad så alltid när jag går hem plockar
jag med mig det skräp som andra ”glömmer” bort. Denna gång även den där
guppande yoghurtflaskan. Jag kollade inte heller om det var något meddelande
i flaskan. Tror inte folk håller på med sånt längre. Eller?

Det här gäller förresten inte bara sjöarna i Sverige utan även Medelhavet
och Atlanten, och var jag än befinner mig.

.

Inga kommentarer: